Bestyrelsens beretning 2019

2. marts 2020 22:08 , af Ulla Kolding

Aarhus 1. marts 2020

Bestyrelsens beretning 2019 til GF 10. marts 2020


Sidste års generalforsamling er længe siden for bestyrelsen. Det er det fordi der er sket rigtig meget for
Aarhus 1900 A/M siden da.
De mange input fra jer, som vi fik fra debatterne på generalforsamlingen er blevet brugt flittigt som
retningslinjer for bestyrelsesarbejdet i klubben og helt konkret i de ? (værdier der er hængt op i vores nye
lokaler).
For det daglige liv i vores klub, som jo er hele vores omdrejningspunkt, har den helt store begivenhed været
afslutningen på renovering/ombygning af det, der nu har den samlede betegnelse Aarhus Atletik og
Løbeakademi, hvor alle vores faciliteter med klubhus, trænings haller og lokaler, kontorer, mødelokaler og
behandlingsrum er samlet under et.
Tiden uden de faste omklædningsrum og usikkerheden om hvordan de nye klublokaler ville blive og fungere
har ikke været nogen let tid for klubben. Bestyrelsen har glædet sig over de mange medlemmer som har
holdt humøret højt, taget nye initiativer eller fastholdt aktiviteter selv om vilkårene var lidt vanskelige. Den
tid er ovre og man kan fristes til at sige overstået - og vi ser fremad.
Den 3. dec 2019 indviede vi Aarhus Atletik og Løbeakademi med pomp og pragt eller i hvert fald med taler
og fest. Vi havde ganske vist taget faciliteterne lidt i brug inden, men det var den officielle indvielse hvor
rigtig mange af os deltog. Med indvielsen fik vi markeret, at klubben havde nået et mål som mange har
drømt om i rigtig mange år og som blev konkret med de første ansøgninger om støtte i 2015. Mange I og
uden for klubben har bidraget til at vi har nået det. Der har været rigtig mange bump under vejs, rigtig
mange situationer der skulle løses og mange beslutninger der skulle tages. Bestyrelsen vil gene takke alle
der har bidraget.
Det var en stor oplevelse, at mærke den summen af liv, der var der med det samme, når store grupper skal
ud på deres træningsture samtidig med at børn eller ældre atleter er i fuld gang med træningen i hallen.
Det er det, det hele handler om. Løb og atletik og samspillet mellem de mange medlemmer.
Der er ingen der på forhånd har haft drejebogen til, hvordan det hele skal fungere i Atletik og
Løbeakademiet. Heller ikke bestyrelsen. Ikke fordi, vi ikke gerne ville, men snarere fordi opgaven har været
stor i forhold til den tid og de ressourcer vi har til rådighed. Det har så på den anden side givet mere plads
til indflydelse for andre. Netop indflydelse, inddragelse og medansvar har helt fra starten været
nøgleordene for processen med at skabe og indtage vores nye faciliteter. Det er der mange grunde til. Helt
grundlæggende er det det eneste, der giver mening. Dem, der skal bruge akademiet og klubben er dem, der
skal have indflydelse. Der er også den grund, at vi ganske enkelt ikke kan drive klubben uden indsats og
medansvar fra rigtig mange af os. Der har været og vil fortsat være brug for input fra medlemmer til
hvordan stedet skal drives, men der er også brug for en helt konkret indsats fra medlemmerne. Det er der
allerede rigtig mange eksempler på (ingen nævnt ingen glemt) og det tror vi på der vil blive ved med at
være.
Der er stadig rigtig mange muligheder for forbedringer og udvikling af Atletik og Løbe akademiet. Vi er først
lige begyndt. Der er udvist tålmodighed med mange af de starterfejl der har været med sauna
brusevandstemperatur og ventetid på godkendelse af køkken og så videre. Det er godt og nødvendigt.
Tingene kommer lige så stille på plads og vi skal huske hinanden på, at vi er en frivillig forening, hvor det
ofte er vennerne, der med frivillig indsats skal få tingene på plads.
En af ideerne med at flytte var at alle komme tættere på hinanden. Det gælder også kontoret som er
kommet tættere på medlemmerne og medlemmerne er kommet tættere på kontoret. Vi har været nødt til
at skære ned i den faste stab på kontoret. Det hænger sammen med, at vi kan se frem til færre store
indtægtsgivende arrangementer i år end sidste år. Der er lige nu kun 1 ¼ fast stilling i klubben. Alligevel vil I
opleve, at der sidder flere mennesker på kontoret. De har en række forskellige funktioner knyttet til løb og
atletik.. Den 1 ¼ stilling er, ud over frivillige, det der er, til at medlemsregistreringer m.m., hjemmeside,
drift af Atletik og Løbeakademiet, planlægning og afvikling af arrangementer og så videre. Enkelte
funktioner har vi dog fundet det nødvendigt at aflønne medlemmer for. Det gælder for eksempel morgen
åbning og aftenlukning af Akademiet.
I 2019 var klubben involveret i en række store og små initiativer. De to største var ubetinget WM Cross og
Royal Run. WM i Cross var et stort og flot arrangement hvor Dansk Atletik Forbund fik vist at meget er
muligt; også Aarhus Kommune og Aarhus 1900 A/M kunne være stolte af arrangementet. Vores rolle var at
stå for den omfattende frivillige indsats som mange af jer bidrog til. Det gjorde vi godt og vi fik meget ros
for præstationen. Royal Run var et arrangement, hvor klubben virkelig kom i arbejdstøjet. Vi stod for
arrangementet og det skal ikke være nogen hemmelighed at vi blev taget lidt på sengen af den succes
arrangementet fik. I løbet af ganske kort tid var der dobbelt så mange tilmeldte end vi havde regnet med.
Alligevel lykkes det at få lavet et rigtig flot arrangement, som klubben kan være stolt af.
Et andet arrangement der skal nævnes var Marselisfestival hvor vi arbejdede med at forny arrangementet
uden at ændre selv løbet og cykelløbet. Vi fik nogle erfaringer som der bygges videre på i 2020.
Af andre arrangementer skal nævnes Skole OL Finalen for 12.000 børn i juni, Fri for Mobberi og Kamstrup
Nytårscup.
Bestyrelsen har gjort alt hvad den kunne for at få Royal Run 2020 til Aarhus, men det er desværre ikke
lykkedes. Vi har heller ikke andre store arrangementer i udsigt og det har som nævnt gjort det nødvendigt
at arbejde med et betydelig lavere budget for 2020. Vi arbejder for, at Royal Run er tilbage i Aarhus i 2021
og at Aarhus 1900 A/M kommer til at stå for afviklingen.
På atletiksiden har vi igen i 2019 slået klubbens navn fast som Elitekraftcenter i vest Danmark. Der er
opnået store resultater på både nationalt og internationalt plan, samtidig med at ungdomsafdelingen
gennemgår en ny udvikling – det vrimler med børn og nye træner. I den resterende del af klubben har nye
initiativer som Walk og Trail løb bidt sig fast. Det kan vi takke nogle ildsjæle for, som har været insisterende
og vedholdende.
På den lidt mere usynlige front, er der arbejdet med et strategioplæg som skal styrke vores profil på
løbesiden, særligt med de helt hurtige løbere. Det hænger sammen med bestyrelsens ambition om, at vi
skal være det mest attraktive og kvalificerede tilbud til løbere på alle niveauer. Et af målene er, at vi får
løbere, der kan løbe med i front ved de store gadeløb i Danmark.
På medlemssiden er er vi kommet gennem 2019 med status quo. Det er tilfredsstillende, når vi tænker på,
at vi ikke har kunnet tilbyde de omklædningsfaciliteter, man kan forvente som medlem. Bag tallene skjuler
der sig imidlertid det, at gennemsnitsalderen stiger. Det er en udvikling, der på sigt kan true klubben og
som vi skal have vendt. Det er meget positivt, at vi har mange ældre medlemmer. Men det er problematisk,
at vi ikke tiltrækker yngre løbere til løbeholdene. Vi tror på, at der hvor vi blandt andet skal skille os ud, er
ved at have endnu mere kvalificerede tilbud til dem der vil mere med deres løb. Det er her vi kan skille os
ud i forhold til de mere løst koblede løbemiljøer, som samles via de sociale medier.
Når vi ser frem mod det kommende år, er det måske held i uheld, at vi ikke har de store arrangementer der
skal lægges kræfter i. Året kommer til at være det år hvor vi finder os til rette i de nye omgivelser. Huset,
klubben og hele vores netværk giver masser af muligheder - mange af dem har vi nok slet ikke fået øje på
endnu.
Vi glæder os 2020.
På vegne af bestyrelsen
Ulla Kolding, Fmd.