Se vores introvideo her
Atletik er jo alle idrætsgrenes moder - og i 1900 gør vi os mange tanker om, hvordan vi bedst indretter den daglige træning, så både børn og trænere oplever det som meningsfuldt.
På det fysiske plan er det velkendt, at atletikken rummer træning og discipliner for alle. Træningen hos os i Aarhus 1900 AL er alsidig og tilrettelagt ud fra hensynet til at skabe langtidsfriske atleter.
Der er en rød tråd i træningen fra sandkasseatletik til senioratletik. Vi går fra det legende og grundlæggende over mod mere specialiseret atletiktræning i 16-17-års-alderen.
Vores forståelse er, at vi ikke længere har brug for en traditionel definition af bredde og elite i ungdomstræningen – det er det samme- vi skal gøre- uanset niveau hos den enkelte. Alle skal både lege og træne alsidigt.
Den sansemotoriske del af atletikken er uhyre vigtig i indgangsårene: Det handler om at lære sin krop at kende, kende bevægelsesmuligheder, udvikle balance og koordination. Få en glad krop og overskud i hverdagen :-)
Og i den forbindelse er der en kæmpe overførselsværdi til andre aspekter af et børneliv …..fx skolegang.
Atletiktræning i 1900 fremmer alle de grundlæggende funktioner, som også skal bruges, når man skal sidde på en stol, holde på en blyant og klare sig i skolegården.
Atletiktræning er mere end fysisk/motorisk/teknisk træning. Træningen inviterer til, at børnene også kan udvikle sig på et personligt/mentalt i forhold til fx koncentration, vedholdenhed, opmærksomhed og hukommelse.
Man kan øve sig i
Og det handler jo om ROBUSTHED.
På et socialt plan kan man i vores miljø mærke. at selvom det er en individuel sport, så er det sociale element uhyre vigtigt. Du bliver ikke bedre som atlet af at træde på og henover de andre. Tværtimod – hvis du er opmærksom på de andre og din egen rolle i teamet, så kan du være en vigtig del af et frugtbart træningsmiljø….som også kommer dig selv og din egen udvikling til gode
Mindsettet i træningen er, at værdighed ikke må være knyttet til færdighed. Vi skal være her alle sammen – uanset ambitionsniveau