Sponsorer og reklamer

Pixiudgave – Sponsorer/reklamer på klubtøj

Atletikudvalget støtter i videst muligt omfang alle, der vil tegne sponsorater til at supplere den støtte, man direkte og indirekte får som medlem af Aarhus 1900 AL.

Iflg Dansk Atletiks love skal alle sponsoraftaler omfattende klubtøj (også konkurrencedragt) dog indgås mellem sponsor og klub på vegne af medlemmet. Går du med konkrete planer om at få en sponsor på dit klubtøj, så hjælper Atletikudvalget dig gerne med at afklare, hvilke muligheder du kan tilbyde en sponsor. Kontakt cheftræner Lars Nielsen eller AU-formand Lars Bøgh.

Er du mere nysgerrig, så læs herunder, hvor retningslinjerne foldes mere ud.


page1image4285323552

Politik – Sponsorer/reklamer på klubtøj

Aarhus 1900 AL - Atletikudvalget

Ajourført 18. januar 2025


1.0 Baggrund

DAF har, senest, med virkning fra 24. april 2021 vedtaget nye nationale regler omkring reklamer og sponsorer på bl.a. klubtøj. https://dansk-atletik.dk/media/w4jl504e/5-nationale-reklameregler.pdf 

Det er således fremover alene klubben, der kan indgå aftaler om reklamer på det officielle klubtøj, herunder konkurrencedragt.

Som følge heraf præciseres nedenstående forhold, som er Atletikudvalgets politik for tegning af sponsorater/reklamer på klubtøj.

For DAF’s fulde reglement henvises til DAF’s hjemmeside: https://dansk-atletik.dk/forbundet/dafs-vedtaegter-og-bestemmelser/ 

2.0 Generelt

Aarhus 1900 støtter i stort omfang sine atleter i form af top-kvalificerede trænere, træningsfaciliteter, støttekoncept og diverse konkurrencedeltagelse.

Derfor forventer Atletikudvalget også, at de aktive i videst muligt omfang profilerer klubben ved brug af det officielle klubtøj i forbindelse med konkurrence- og stævneaktivitet (se også Politik for brug af klubtøj).

Klubtøjet er dog også en oplagt profileringsflade for både klub og aktive ved at tegne sponsorater og dermed forbedre det økonomiske grundlag for at opnå resultater.

Klubben har stor forståelse for den enkelte aktives eller træningsgruppers ønsker om at kunne tegne et sponsorat og vil i videst muligt omfang imødekomme disse. Klubben har på den anden side også et ønske om at sikre sig muligheden for selv at kunne indgå sponsoraftaler på dele af klubtøjskollektionen til fælles bedste.

Denne vejledning dækker ikke nødvendigvis alle situationer, så ved enhver form for overvejelser om reklamer på klubtøj, skal cheftræneren eller AU’s formand i god tid inddrages. Dette også for at sikre, at der ikke opstår interessemodsætninger ift klubbens øvrige sponsorsamarbejde

3.0  Indgåelse af sponsoraftaler

3.1  Alle konkrete sponsoraftaler, der involverer reklamer på de aktives klubtøj, herunder konkurrencedragt, skal forud skriftligt godkendes af cheftræner eller AU’s formand. Undtaget er ved deltagelse i motionsarrangementer/gadeløb, hvor klubben ikke dækker startgebyr mm. (se Politik for brug af klubtøj, pkt 3.3)

3.2  Klubben kan forventes at give lov til én personlig-/gruppesponsorreklame ud over en fælles klubsponsor på hver beklædningsdel, evt. gældende for en afgrænset periode.

3.3  Klubben kan påberåde sig retten til, at klubsponsor har eneret til hele eller dele af selve konkurrencedragten.

3.4  Klubben vil i hvert enkelt tilfælde afgøre, om der er interessemodsætning mellem klubsponsor og egen/gruppesponsor. I så fald vil klubsponsoren prioriteres.

3.5  Størrelse og placering af reklamer aftales i hvert enkelt tilfælde med cheftræner eller AU’s formand.

3.6  Ved internationale stævner i DK og i udlandet gælder de internationale reklameregler.

4.0 Personlige sponsorater

Et medlem i atletikafdelingen kan uanset alder tegne personlige sponsorater, hvori indgår reklamer på klubtøj, efter ovenstående retningslinjer.

5.0 Gruppesponsorater – Aktive over 18 år

Alle træningsgrupper eller grupper af aktive over 18 år kan tegne gruppesponsorater, efter ovenstående retningslinjer. For grupper, der indgår i særligt støttede satsninger, udarbejdes der separate retningslinjer som en del af projektet.

6.0 Gruppesponsorater – Aktive under 18 år

Alle træningsgrupper eller grupper af aktive under 18 år kan tegne gruppesponsorater efter ovenstående retningslinjer. Dog skal økonomiske sponsorater gå ubeskåret til AU’s projektstøttepulje. AU ønsker med denne holdning til gruppesponsorater for unge under 18 år at undgå en skævvridning af de eksisterende træningstilbud på ungdomsområdet.

6.1  Vi ønsker ikke, at økonomisk støtte til nogle træningstilbud frem for andre skal skabe fundament for A- og B-grupper, dvs. en situation, hvor enkelte træningsgrupper og/eller trænere har markant bedre og/eller større adgang til faciliteter, træningslejre, økonomi mm end andre som et resultat af udefrakommende økonomisk støtte til specifikke ungdomsgrupper.

6.2  Vi ønsker ikke, at forskelle i de økonomiske forhold mellem de enkelte træningstilbud skal have indflydelse på den enkelte atletikaktives valg af træningsgruppe og sportslig karrierevej.

6.3  Det at indgå i en ungdomstræningsgruppe skal ses i en større helhed, hvor rigtig mange frivillige trænere, udvalgsmedlemmer og officials lægger et stort arbejde i at skabe de optimale rammer for alle vores ungdomsaktive.

6.4  Denne store, fælles frivillige indsats er fundamentet for det samlede billede, som en sponsoraftale ikke skal kunne pille ved ved at tilgodese enkelte aktive.

Yderligere info:

TD: https://www.teamdanmark.dk/til-atleter/skat-og-sport
Skat: https://info.skat.dk/data.aspx?oid=1976804